PRIPRAVLJENO OKOLJE …… »Pomagaj mi, da naredim sam.«

Pripravljeno okolje montessori, je podporno okolje otrokovemu razvoju, ki ga odrasli pripravijo za otroke. Vsebuje vse bistvene elemente za optimalen razvoj in hkrati ničesar odvečnega. Lastnosti pripravljenega okolja so red, resničnost/avtentičnost, estetika in preprostost. Da se omogoči otrokovo samostojno delovanje, je vse prilagojeno velikosti in naravnim potrebam otroka. Usposobljena odrasla oseba in dovolj velika skupina otrok različnih starosti sta bistveni del pripravljenega okolja.

Pripravljeno okolje je ključnega pomena za otrokov naravni razvoj. Pripravljeno okolje se z razvojem otroka spreminja. Vsaka razvoja ravnina prinese drugačne potrebe in značilnosti razvoja in tako se tudi okolje spreminja in prilagaja.

Spodnji namigi so za družine s predšolskim otrokom.

  • RED V OKOLJU – ‘manj je več

Soba mora “dihati” in omogočati dovolj prostora za gibanje, ki je temeljna potreba malčka. Soba, ki je pregledna, svetla, zračna, kar sama po sebi vodi do reda v okolju, ki bo še kako pomembna vrlina otroka pri odraščanju.  Red v okolju se izraža v tem, da ima vsaka stvar svoje mesto. Na polici naj bo malo igrač (sprva npr. le tri ali štiri igrače na polici). Bolje je, da jih po določenem času zamenjamo, kakor, da zapolnimo police in sobo do zadnjega kotička. Ko bo otrok v občutljivem obdobju za red, ga bo zelo vznemirilo, če stvari ne bodo na svojem mestu. Zato je pomembno, da ne menjamo položajev in da smo tudi sami dosledni pri ustvarjanju reda. Do reda v okolju otroka pripelje tudi količina. Otrok bo bolj motiviran in cilj bo hitreje dosegel, če ima manj stvari okoli sebe. Lažje je pospraviti pet kock kot pa cel zaboj, kajne? In tako je otrok lahko samostojno uspešen.

 

  • DOBRO POČUTJE – toplina doma’ je izražena s pravilno izbiro svetlobe, barv (tople barve). Priporočam, da izberete samo eno ali dve steni, ki jih obarvate s toplimi odtenki barve in pri tem stremimo, da ohranimo svetlost. Stenske nalepke odsvetujemo, raje izberite slike v okvirjih, ki jih lahko tematsko menjate. Največjo toplino pa bomo zagotovo prinesli s svojo energijo, vedrino, mirom in pozitivno naravnanostjo. To otroku predstavlja toplo zavetje doma.

 

  • VARNOST je seveda izjemno pomembno. Najlažje zagotovimo varno okolje, če gremo na vse štiri (na taki višini bo nekje domet našega otroka) in raziskujemo okolico. Pozorni smo na vtičnice, vaze, prte ali pregrinjala, ki jih otrok lahko povleče in s tem tudi vsebino na njih. Dragocene stvari in stvari, ki se lahko “nevarno” razbijejo raje odmaknimo iz dosega otrok. Potreba majhnega otroka je, da raziskuje. Zato ne bo razume, da se nečesa ne sme dotakniti. Taka stvar postane še bolj mamljiva in sprožimo ravno nasprotni učinek.

 

  • ESTETIKA ima v okolju montessori visoko mesto. Izžareva privlačnost, da otrok poseže po stvareh in da rad biva v urejenem in lepem okolju. Sobi bomo dali življenje s pravilno izbranimi (nestrupenimi) sobnimi rastlinami, ki jih lahko postavimo tudi na tala, da jih otrok lahko doseže. Ne skrbite, če imajo otroci rastline v sobi že od samega začetka, se navadijo rokovati z njimi in skrbeti za njih (zalivanje, čiščenje listov). Poleg tega rastline čistijo zrak. Prav tako so v sobi nepogrešljive slike, ki jih obesimo na primerno višino (otrokove oči). Tematika uokvirjenih slik naj bo sezonska in pristna Npr. spomladi lahko izberemo pomladne  cvetlice – znanilke pomladi. Le te bo otrok kasneje opazil v naravi. Tudi izbor pohištva je pomemeben. Tud ta naj bo prilagojen otrokovi velikosti. Najbolj primerno pohištvo za otroke je iz masivnega lesa. Je naravno in izjemno trpežno. Tudi pri izbiri igrač bodimo pozorni. Naj bodo iz kvaltetnih materialov ter kakovostno in varno izdelane, saj otroci raziskujejo z vsemi svojimi čutili. Pri vsem tem bodimo pozorni tudi na ekologijo. Skratka, ves čas imejmo v mislih preprosto in praktično. Tako bomo zagotovo dosegli estetiko, ki jo ima otrok rad.

 

Sobo otroka lahko razdelimo na štiri področja:

  • PODROČJE ZA HRANJENJE (dokler se otrok doji),

kasneje PODROČJE ZA DELO-IGRO PRI MIZI/BRALNI KOTIČEK

  • PODROČJE ZA NEGO (dokler uporabljamo plenice), kasneje PODROČJE: SKRB ZASE
  • PODROČJE ZA GIBANJE
  • PODROČJE ZA POČITEK-SPANJE

Izbirajmo smiselno in varčno, da bodo lahko stvari “rasle” skupaj z otrokom.