S tem ko je otrok lahko prispeval k okolju in druÅŸbi, ima obÄutek, da je naredil nekaj velikega. Ponosen je sam nase postaja samozavestnejÅ¡i, samostojnejÅ¡i. Krepi tudi samospoÅ¡tovanje in spoÅ¡tovanje do drugega ter narave.
Ob skrbno naÄrtovanih aktivnostih, v skupinah od pet do sedem otrok in pod vodstvom mentorja, otroci razvijajo svoje najbolj primarne spretnosti. Ob delu z zemljo, ÅŸivalmi, raziskovanju naravnega okolja v sproÅ¡Äenem duhu spoznavajo sebe, druge in okolje, se uÄijo medsebojne pomoÄi ter spretnosti, pridobivajo nova znanja in veÅ¡Äine ter uresniÄujejo svoje inovativne ideje, ki jim bodo kasneje v ÅŸivljenju zagotovo koristile.
V parku spodbujamo in podpiramo:
– Inovativno razmiÅ¡ljanje in reÅ¡evanje problemov
– Individualno in skupinsko delo
– Razvijanje podjetniÅ¡kega razmiÅ¡ljanja
– UÄenje strokovnih znanj skozi igro po naÄelih pedagogike
– Montessori na konkretnih primerih
– Spodbujanje trajnostnega naÄina ÅŸivljenja
– Spoznavanje tehnologij, ki omogoÄajo trajnostno upravljanje z viri
– Odgovornost in skrb zase, za druge in okolje
– Stik in delo z ÅŸivalmi, rastlinami, lesom, glino in drugimi materiali
– Spoznavanje ciklov v naravi
– Spoznavanje, od kod pride hrana
– Gibanje â zdrav naÄin ÅŸivljenja
– Prosta igra â proste misli
– UresniÄevanje lastnih idej
– Medgeneracijsko sodelovanje in vertikalni prenos znanja
– Urejanje okolice in skupnih rekreacijskih povrÅ¡in na trajnosten naÄin (z uporabo ÅŸivali)
– IzkuÅ¡nja in uÄenje razliÄnih rokodelskih spretnosti/obrti (lesarstvo, Å¡ivanje, polstenje, oblikovanje)
– IzraÅŸanje preko umetnosti (slikarstvo, kiparstvo, glasbe, ples)
Otrok v predÅ¡olskem obdobju je v Äasu, ko se moÅŸganske poti ustvarjajo in utrjujejo. Maria Montessori je opazila, da je otrok te starosti v obÄutljivem obdobju za jezik, tako govorno kot pisno. Okolje za otroka v tem obdobju je bogato in polno raznolikih priloÅŸnosti za govorjeno besedo (posluÅ¡anje zgodb, rim, pesmi, pogovori z drugimi), kakor tudi z uvajanjem v opismenjevanje.Â
Otroci se s peÅ¡Äenimi Ärkami in premiÄno abecedo uvedejo v prepoznavanje simbolov/Ärk, kmalu za tem poizkuÅ¡ajo s prvim pisanjem in s pomoÄjo tega tudi postopoma z branjem.Â
Å tevila so zelo mikavna za otroke. Vedeti koliko ali kakÅ¡no je Å¡tevilo, zagotavlja drugo dimenzijo razumevanja sveta. Montessori materiali na podroÄju matematike pomagajo otrokom razumeti matematiÄne koncepte. Otroci z rokovanjem konkretnih materialov gradijo trdne temelje za matematiÄne principe, razvijajo spretnosti in sposobnosti za reÅ¡evanje teÅŸav, ki jih bodo potrebovali na podroÄju matematike.Â
Znanost (zgodovina, geografija, biologija) in umetnost (likovna in glasbena) sta prepleteni v predÅ¡olski kurikulum pedagogike montessori. Predstavljeni so na konkretni, zaznavni naÄin, skupaj z izkuÅ¡njami realnega ÅŸivljenja.Â
Na podroÄju geografije se ne uÄijo le imen razliÄnih drÅŸav, ampak tudi o ÅŸivljenju v njih. S tem razvijajo Äut spoÅ¡tovanja do razliÄnih kultur. Majhni otroci so po naravi znanstveniki.Â
Ko opazujejo ali skrbijo za rastline in ÅŸivali, se v njih prebuja zanimanje za znanstvene razlage in do odkrivanja ÅŸivljenja.Â
Likovna in glasbena umetnost otrokom omogoÄata veselo in ustvarjalno lastno izraÅŸanje, kot tudi izkuÅ¡nje z umetniki teh podroÄij.Â
Materiali v montessori okolju so oblikovani tako, da izolirajo en koncept ali znaÄilnost, na zelo konkreten in oprijemljiv naÄin. Otroci delajo z materiali, ki imajo vgrajeno kontrolo napake in s tem omogoÄajo otrokom, da sami odkrivajo svoje napake. »Napake« razumemo kot potreben del uÄnega procesa, ki otrokom pomaga pri rasti in pozitivni samopodobi. Montessori materiali so most med znanim in neznanim ter otrokom omogoÄajo, da se poÄasi razvijajo od konkretne, temeljeÄe na izkuÅ¡nji k vedno bolj abstraktni misli.
V pripravljenem okolju po pedagogiki montessori so otroci v starostno heterogenih skupinah najmanj treh razliÄnih starosti. To omogoÄa starejÅ¡im, socialno bolj razvitim otrokom, da postanejo vzor mlajÅ¡im. Ob pomoÄi mlajÅ¡im se preizkuÅ¡ajo v potrpeÅŸljivosti, strpnosti in sprejemanju drugih in drugaÄnih. NauÄijo se spoÅ¡tovati perspektive drugih. Â
V heterogenih skupinah si otroci lahko izberejo prijateljstva na temelju skupnih interesov, ne le zaradi enake starosti.Â
Skrb za sebe, za druge in za okolje je temelj za vsa pravila v vrtcu. S tem, ko odrasli spoÅ¡tljivo delajo in ÅŸivijo z otroki, se otroci nauÄijo spoÅ¡tljivega vedenja do sebe in drugih.Â
Otroci imajo tudi naravni Äut za sprejemanje in razumevanje duhovnega. Åœe od majhnega Äutijo veselje in mir ob meditaciji naravnih pojavov. Stvarem se znajo Äuditi in jih obÄudovati. To je pogoj za spoÅ¡tovanje in hvaleÅŸnost. Cenijo trenutke tiÅ¡ine in priloÅŸnosti za zavedanje stvari okoli sebe in v sebi. Zato imajo v montessori programu v vsakodnevnem ÅŸivljenju omogoÄene take priloÅŸnosti. Vaje vljudnosti in spoÅ¡tovanja, hoja in gibanje na Ärti ter igra tiÅ¡ine so vsakodnevna stalnica vsake HiÅ¡e otrok in otroci jih imajo zelo radi.
Eden od pomembnih segmentov celostne vzgoje Äloveka je tudi gibanje, telesni razvoj. Je eden kljuÄnih pomenov, da Älovek postaja vedno bolj ‘ÄloveÅ¡ki’.
Da bi postali samostojni, morajo otroci razviti dobro koordinacijo in nadzor gibanja. Svoboda gibanja, ki je na voljo otrokom v zgodnjem otroÅ¡tvu, jim omogoÄa uÄenje nadzorovanja telesa v doloÄenem prostoru. Dejavnosti podroÄja vsakdanjega ÅŸivljenja nenehno spontano spodbujajo otrokovo pozornost in preciznost.
Ŝivljenje v Hiši otrok je organizirano tako, da je vsakemu otroku izpolnjena notranja potreba po poskrbeti zase, za druge in za okolje.
Dejavnosti vkljuÄujejo mnogo izkuÅ¡enj z vodo, kar imajo otroci v prvem starostnem obdobju Å¡e posebno radi in jih pomirja. Pripravljajo si malico, pomivajo posodo, loÅ¡Äijo Äevlje ali ogledala, skrbijo za rastline zunaj in na vrtu, za ÅŸivali… Tudi vaje vljudnosti in spoÅ¡tovanju zahtevajo veliko samokontrole gibanja.
Vsakodnevno t.i. gibanje na Ärti je pomemben element telesnega in gibalnega razvoja.
S pomoÄjo teh nalog in izkuÅ¡enj se otroci uÄijo koncentracije, koordinacije gibanja, reda, zakljuÄen ciklus dela in razvijajo fino motoriko. Vaje v vsakdanjem ÅŸivljenju so temelj prihodnjega uÄenja.
Vsak del našega telesa ima svoj namen
Montessorijeva govori o delih telesa, ki sluÅŸijo le osebi sami. V mislih imamo nehotno (vegetativno) ÅŸivÄevje in hotno (somatsko) ÅŸivÄevje. Trije glavni deli telesa, ki jih poganja somatsko delovanje so moÅŸgani, Äutila in miÅ¡ice. Delovanje vseh teh treh natanÄnih mehanizmov omogoÄa gibanje. Montessorijeva ÅŸeli poudariti, da s pomoÄjo tega sistema prihajamo v stik z ÅŸivim in neÅŸivim svetom, torej tudi z ljudmi.(Montessori, SrkajoÄi um,165)
Gibanje in razvoj umskih sposobnosti gresta z roko v roki
Za dobro zdravje je pomembno usklajeno delovanje srca, pljuÄ in ÅŸelodca. Isto pravilo velja za moÅŸgane, Äutilne organe in miÅ¡ice. Tudi ti morajo delovati skladno.
Äe torej ÅŸelimo razvijati umske sposobnosti, moramo nujno vkljuÄiti vidik gibanja. Nahraniti moramo vsak del tega sistema. Äe razmiÅ¡ljamo le o umu oz. le o telesu, je to po besedah Montessorijeve Å¡kodljiva napaka, saj loÄimo naravno povezavo med njima, loÄimo delovanje telesa od misli.
Senzorne aktivnosti
UÄenje poteka preko gibanja
Zaznavni materiali â kljuÄ do abstrakcije, predstavnosti, domiÅ¡ljije
so oblikovani tako, da otroci identificirajo in klasificirajo informacije, ki jih s pomoÄjo Äutil dobijo iz okolja ter s tem izostrijo svoja Äutila oz. zaznavne obÄutke. Z vsemi Äutili vid, sluh, tip, vonj, okus raziskujejo znaÄilnosti, ki jih spremljajo v okolju. S pomoÄjo konkretnih materialov zaznavanja, s katerimi otrok rokuje, jih prenaÅ¡a vonja, okuÅ¡a, tipa.., doÅŸivi in klasificira ter vse te lastnosti tudi poimenuje.
Zavedanje in poimenovanje temeljnih dimenzij ÅŸivljenja je otrokov kljuÄ do okolja, v katerem ÅŸivi. Je kljuÄ za abstrakcijo in posredno tudi zavedanje in prepoznavanje svojih obÄutkov in Äustev.
Znanost dokazuje, da otrok odkriva in spoznava svet z lastnim delovanjem in interakcijo z okoljem ter, da je igra zanj delo in delo igra. Eden od kljuÄnih elementov pristopa Montessori je ravno ta, da ima otrok moÅŸnost izbire dejavnosti, ki so znotraj pravil skupnosti v kateri deluje. Svobodna izbira zagotavlja najboljÅ¡o izkuÅ¡njo, ker je notranje motivirana in kot taka kljuÄ do uspeha.
Lepo urejeno okolje, zasnovano za heterogene skupine, vsebuje dejavnosti, ki ustrezajo potrebam doloÄene starostne skuine. V takih pogojih otroci, mladi in odrasli najdemo tisto, kar je potrebno za posameznikov razvoj, hkrati pa pridobimo ÅŸivljenjske izkuÅ¡nje, kaj pomeni ÅŸiveti svoj najboljÅ¡i jaz v druÅŸbi drugih. UÄijo se pomena svobodne izbire in obenem prevzemanja odgovornosti za vpliv svojih dejanj na blaginjo skupnosti v kateri ÅŸivijo.
V zadnjih letih postaja Montessori vedno bolj priljubljen in aktualen pedagoÅ¡ki pristop. Zaznavamo velik porast delno subvencioniranih vzgojno izobraÅŸevalnih ustanov Montessori po celem svetu. Veliko razliÄnih pobud je usmerjeno v prizadevanje, omogoÄiti vsem otrokom enake moÅŸnosti izobraÅŸevanja, ki je med starÅ¡i in stroko vedno bolj priljubljeno.
Tudi pri nas je Å¡tevilo vrtcev Montessori v zadnjih letih naraslo in jih imamo v Sloveniji do sedaj ÅŸe 26. Vsi so zasebni vrtci ali zasebne Å¡ole in veÄina jih ima tudi Certifikat vrtca Montessori. Imamo dve OÅ Montessori in nekaj ‘izobarÅŸevanj na domu’, ki delajo po programu za OÅ Montessori. Ustanovili smo ZdruÅŸenje Montessori Slovenije, kjer si lahko tudi ogledate seznam USTANOVE MONTESSORI V SLOVENIJI.
Prav tako je vedno veÄ primerov, kjer je vzgojitelj z diplomo Montessori zaposlen v javnem vrtcu in v svoji skupini vpeljuje elemente Montessori.
Montessori ustanove se kontinuirano mnoÅŸijo ÅŸe veÄ kot 100.Â
Leta 1907 je dr. Maria Montessori v Italiji ustanovila prvo hiÅ¡o otrok. Danes pa je z veÄ kot 30.000 vrtci in Å¡olami, v 144 drÅŸavah sveta, Montessori najbolj razÅ¡irjen in hkrati zelo aktualen, iskan in cenjen pedagoÅ¡ki pristop na svetu. Najdemo ga na vseh celinah sveta.
Otroci imajo notranjo potrebo po redu, ki jo montessori prepoznava in upoÅ¡teva, zato zagotavlja umirjeno, urejeno in estetsko okolje, kjer otrok lahko priÄakuje, da bodo stvari na svojem mestu v nekem logiÄnem redu. V takÅ¡nem okolju otroku omogoÄamo obÄutek varnosti, zato se moÅŸgani laÅŸje osredotoÄijo na uÄenje.
Po pristopu Montessori otroci vsak dan sprejemajo pomembne odloÄitve, medsebojno sodelujejo, ponotranjajo red in so del naravne druÅŸbene skupine. Zelo lahko sprejemajo nove stvari in se dobro odzivajo na spremembe. UÄijo se spoÅ¡tovanja in spoznavanja novih ljudi, zato se hitro prilagodijo, zastavljajo vpraÅ¡anja in se dobro znajdejo v novem okolju.
UÄni naÄrt Montessori je naÄin izobraÅŸevanja 21. stoletja. Ustvarjen je bil z idejo, da se vsi otroci radi in lahko uÄijo, tako da vsakemu otroku pomaga razviti njegov jaz z velikim poudarkom na njegovi prirojeni inteligenci in krepitvi podroÄij, kjer mu gre dobro. Montessori vsakemu otroku omogoÄa interdisciplinarno uÄenje v njegovem tempu in izkuÅ¡njo uspeha. Zasnovan je tako, da otroku dovoljuje slediti svojim interesom.
Montessori ustvarja Äloveka sedanjosti za prihodnost, Äloveka z novo moÄjo in vizijo drugaÄnega mirnega trajnostnega globalnega sveta. Za prihodnost skrbi s tem, da skrbi za sedanjost. Je vzgoja za vrednote, je vzgoja ki ni le teorija, temveÄ iskanje poti, po kateri hodi posameznik. Je Å¡e veÄ, je naÄin ÅŸivljenja, ki ceni kozmiÄno vizijo. Ves Univerzum je v soodvisnosti, vse je med seboj povezano in s svojimi dejanji moÄno vplivamo drug na drugega in na univerzalno celoto. Poleg razvoja otroka razume in podpira dostojanstveno staranje z zavedanjem, da je najnujnejÅ¡e poskrbeti za najÅ¡ibkejÅ¡i Älen druÅŸbe, ker le tako lahko druÅŸba in vse v Univerzumu obstoji. Obenem gre za zavedanje, da razvoj vÄasih ne gre po obiÄajni poti in otrok/osebe s posebnimi potrebami potrebujejo drugaÄno spodbudo in podporo za celostni naravni razvoj in za enakovredno vkljuÄitev v socialno okolje.
Maria Montessori je zaÄela praktiÄno delo z otroci od 3 do 7 let. Do danes je Montessori pristop napredoval in je primeren tako za najmlajÅ¡e kot srednjeÅ¡olce in tudi Å¡tudente. IzobraÅŸevanje Montessori za vse starostne skupine se opira na poglobljeno znanje Älovekovega razvoja ter razumevanje potreb in teÅŸenj Äloveka v vsaki od razvojnih faz. To je razlog, da tako dobro deluje. Podatki kaÅŸejo, da so otroci po zakljuÄku takÅ¡nih izobraÅŸevanj tudi v kasnejÅ¡em ÅŸivljenju uspeÅ¡ni.
Pedagogika dr. Marie Montessori je holistiÄna pedagogika, ki v ospredje postavlja celostni naravni razvoj posameznika od 0-24 let. KljuÄna znaÄilnosti vseh programov Montessori je pomoÄ ÅŸivljenju in je hkrati vzgoja za ÅŸivljenje. Predvsem se posveÄa kljuÄnim razvojnim ravnem (0-24 let): dojenÄek/malÄek (0-3leta), otrok (3-6 let), osnovnoÅ¡olec (6-12let) in mladostnik (12-18let), ter zgodnja odraslost (18-24 let). V lepo urejenem okolju, zasnovanem za veÄvrstne skupine vsebuje dejavnosti, ki ustrezajo posebnim potrebam starostne skupine. V teh okoliÅ¡Äinah otroci, mladi in odrasli najdejo tisto, kar je potrebno za posameznikov razvoj, hkrati pa pridobijo resniÄne ÅŸivljenjske izkuÅ¡nje, kaj pomeni ÅŸiveti izpolnjeno ÅŸivljenje v druÅŸbi drugih.
Srce, idejna mama in utemeljiteljica pedagoÅ¡ke filozofije Montessori je italijanska zdravnica, antropologinja in karizmatiÄna pedagoginja Maria Montessori. Gre za izobraÅŸevalno filozofijo in pedagogiko celostnega pogleda na Älovekov razvoj in njegovo polno ÅŸivljenje. Na vsaki stopnji razvoja in v vsakem razvojnem obdobju spremlja in podpira vitalne Älovekove potrebe od rojstva do smrti.
