DAN V VRTCU 
montessori

pm_vrtci_logo

red, rutina in svobodna izbira
so za otroka življenjskega pomena


Kot po urniku, ki ga odlikuje izjemna disciplina, sproža narava v otroku določene programe…..Nujno je, da otrok v ranem otroštvu iz okolja osvoji elemente za orientacijo, da bo njegov duh lahko romal naprej, od dosežka do dosežka)
(Maria Montessori, Skrivnost otroštva, str.52)

Prva asociacija, ob misli na dan v vrtcu montessori, je zagotovo rutina / stalni ritem dneva.

Lahko bi pomislili, da tako dosleden in strukturiran urnik otroka prikrajša za prilagodlivost.

Vendar je ravno nasprotno. Reden in dosleden urnik določa tempo in je pomemben za čustveno počutje otrok in vzgojiteljev. Ko vsi vemo, kaj sledi, lahko načrtujemo bolje, se naučimo pametno uporabljati svoj čas in se veselimo različnih delov vsakega dne.

Učenje zavedanja časa se začne z izkušnjo ritma dneva, tedna in letnih časov. Doslednost in rutina pa sta ključna! Red in rutina sta za majhnega otroka življenjskega pomena.

Dan je bolj ali manj dnevu enak. Tako otroku ni potrebno skrbeti, kaj ga določen trenutek dneva ali tedna čaka in se tako lahko v miru posveti željenemu opravilu, igri in svojemu razvoju. Otroku red in rutina, ki jo ponuja okolje, daje občutek varnosti in svobode.

Vendar vedno obstajajo izjeme, priložnosti za spontanost in potrebne spremembe, kot so dnevi s posebnimi dogodki, praznovanja, tudi vremenske situacije nam včasih krojijo dan in tudi naši obogatitvene dejavosti. Ker večina dni teče kot po maslu, so spremembe urnika za večino otrok zanimive in razburljive, ne pa tudi stresne.

Čeprav smo si vrtci Montessori podobni, saj sledimo istim filozofskim izobraževalnim načelom, smo pri oblikovanju ritma dneva avtonomni, zato je tudi vsaka hiša zase edinstvena in posebna.

V obeh naših hišah se vse dejavnosti preko dneva in tedna odvijajo v skladu s programom vrtca montessori.

naša RUTINA DNEVA je razdeljena na šest glavnih delov.

Ure določenega dela dneva so okvirne, namreč odpiralni čas  v Gorenjski in Vrhniški hiši otrok je malenkost različen.

  • Prihod: Pregovor na ‘jutru se dan pozna’ je za nas zelo zgovoren.  Zjutraj se starši pred vrati vrtca umirjeno in ljubeče poslovijo od otrok, Na drugi strani vrat pa že čaka vzgojiteljica, ki se razveseli vsakega otroka in mu prijazno zaželi dobrodošlico. Otrok se nato samostojno uredi. Tisti ki potrebuje pomoč mu pomaga vzgojiteljica ali starejši otrok. Otroku, ki se je tisti dan težje ločil od staršev, nudimo ljubečo in sočutno tolažbo in mu pomagamo pri vključitvi v aktiven dan.
  • Jutranji čas je namenjen prosti zaposlitvi, predvsem samostojni igri v manjših skupinah (družabne igre, pogovori, branje knjig…). V tem času si otroci še posebej ustvarjajo občutek pripadnosti in prijateljstva. Ta čas si otroci kaj povedo o svoji družini ali podobno. Starejši otroci se učijo pomagati mlajšim. Otroci pomagajo pri pripravi okolja. Pomagajo pripraviti vse kar potrebujemo čez dan (zlaganje stolov, zlaganje perila, zlaganje jedilnega pribora in krožnikov, pripravijo krpe za brisanje mize, tal ipd.). V tem času tudi skupaj z otroki pripravimo zajtrk.
  • 7.30 starejši otroci skupaj z enim od asistentov pričnejo pripravljati zajtrk
  • 8.00 do 8.20 Zajtrk imajo otroci možnost samopostrežnega zajtrka. Po zajtrku vsak otrok za sabo pospravi mizo in se umije. Dežurni otrok pa še dokončno uredi mize in pomete tla, uredi jedilnico.
  • 8.30, ko otrok konča z zajtrkom se priključi t.i. dejavnosti na črti. Dejavnosti na črti imajo otroci 1-3 in 3-6 ločeno. Mlajši se po zajtrku najprej lotijo dela in skupen čas na črti sledi dopoldanski prosti izbiri dela. 

Skupen čas na črti je zelo dragocen del dneva, ko se otroci povežejo sami s seboj, s skupnostjo in svoje telo in duha pripravijo na dan. 

Ta čas je razdeljen na:

  • Različne vrtse hoje in gibanja s sledenjem liniji črte. Otrok razvija koordinacijo telesa, samozavedanje ter obvladovanje gibanja.
  • Različne ritmične vaje z vključevanjem taktilne itegracije, integracije refleksov, različne vaje pedagoške kinetiologije (BrainGym®). To vrstno gibanje pripomore k izboljšanju miselnih sposobnosti. V ta del je vključen tudi ples, ko razvijamo ritmični in melodični posluh, ter čut za skupnost.
  • Sledi kratek skupen pogovor, kjer se pogovorimo o aktualnostih in posebnostih dneva.  
  • Igra tišine je v okolju montessori zelo cenjen in pomemben čas dneva. Vsi skupaj skušamo biti nekaj časa čisto mirni in v tišini. Otrok s pomočjo te vsakodnevne vaje spoznava svet tišine v sebi in okrog sebe ter razvije samokontrolo. Po igri tišine so otroci bolj odprti za poslušanje, za poslušanje drugih, potreb drugega, so veseli, pozorni.  Ta čas ‘meditacije’, se ob vsakodnevni vadbi podaljšuje. 

 

Po tem, se otroci v miru in veselju lotijo dopoldanskih aktivnosti.

  • 9.00 do 11.00/ 11.30  

Po končani jutranji rutini, ki se konča z ‘igro tišin’, so otroci pripravljeni na dan. Dopoldanski čas je namenjen samostojni izbiri dejavnosti v bogato pripravljenem montessori okolju. Otrok ima možnost najmanj dve uri individualnega dela in učenja. Pri mlajših je v skladu z njihovim razvojem ta čas krajši, pri najstarejših pa daljši od dveh ur.

V tem času otrok mirno prehaja iz prostora v prostor, na vrt (možnost na Vrhniki) in si glede na njegove naravne notranje potrebe razvoja izbira željene dejavnosti. Sledi svojim interesom in  občutljivim obdobjem. Dela samostojno ali v manjših skupinah. Vzgojitelj med tem natančno opazuje posamezega otroka ter dinamiko in odnose v skupini in predstavlja različne materiale.

To je tudi čas, ko skrbimo za vrt in urejenost hiše, pripravo pogrinjkov za kosilo ipd. Tako se otrok počuti enakovrednega, sprejetega, domače in je v okolju suveren. Počuti se kot doma. Razvija sposobnost samoučenja, povezovanja, izbire in organizacije dela, voljo…

Op. Ker imamo na Vrhniki tudi teraso in velik balkon, skušamo pomladi, poleti in zgodaj jeseni, ko  je primerno toplo vreme, nekatere dejavnosti (materiale), predvsem vsakdanjega življenja in naravoslovja, pripraviti na terasi, dvorišču ali igrišču. Tako, da imajo otroci možnost tudi v času prostega dela delati zunaj.

V tem času si otroci pripravijo tudi dopoldansko malico (sadje, zelenjava). Tudi to je priložnost za skrb zase in za skupnost. V času korone so dejavnosti priprave hrane prilagojene smernicam preprečevanja širjenja virusa.

  • Gibanje in igra na svežem zraku je naša vsakodnevna rutina, ne glede na vremenske razmere. Le oblačila se spreminjajo 😉
  • Kosilo (mlajši 11.30, starejši 12.30)

Dežurna otroka, ki sta pred tem pripravila pogrinjke za kosilo, prijazno povabita k obedu, se s pesmico zahvalimo za vse dobro in lepo doživeto, zaželita dober tek ter razdelita juho oz. poskrbita za postrežbo. Tako kot vsi obedi, je tudi kosilo samopostrežno, pri tem otroke spodbujamo, da si vzamejo toliko hrane, kolikor je zmorejo pojesti (raje večkrat po malo). Hrane naj se ne bi puščalo oz. zavračalo. Hrana je raznolika. S tem otroci spoznavajo in se navajajo na različne okuse.

  • Po kosilu dežurni otroci poskrbijo za red v jedilnici (sperejo posodo in jo skupaj z vzgojiteljem zložijo v pomivalni stroj, pobrišejo mize in pometejo jedilnico).

 

Vse te dejavnosti s hrano in kuhinjo so v času korone prilagojene smernicam preprečevanja širjenja virusa.

 

  • Počitek 

Po aktivnem dopoldnevu in kosilu gredo vsi otroci k počitku. To je ‘tihi čas’ v hiši. Tudi tisti, ki ne zaspijo, gredo za krajši čas (vsaj pol ure) na ležalnik in se umirijo ob poslušanju zgodbe ali umirjene glasbe. Nato otroci, ki ne zaspijo pripravljajo popoldansko malico, urejajo prostor, delajo kakšno mirnejšo dejavnost. 

 

  • Ko se otrok odpočije oz. zbudi zloži odejo in uredi ležalnik, se uredi še sam in nato malica.
  • Popoldanska malica je na razpolago od 14.45 dalje.
  • Popoldanski čas poteka podobno kot čas dopoldanske proste izbire dela. Le, da v tem času otroci izbirajo več med dejavnostmi iz področja umetnosti, branje knjig, urejajo in čistijo prostor (zložijo stole na mizo in pripravijo prostor za temeljito čiščenje, zlijejo vodo iz materialov z vodo), odnesejo perilo v pralni stroj, zlagajo oprano perilo… To je tudi čas za družabne igre, proste igre, igre vlog, vrstniškemu druženju in klepetu.
  • Potem pa postopno že prihajate starši in čas je za slovo. Pogosto je to najtežji trenutek dneva 😉

Z veseljem  delimo z vami delček lepega, kar vsak dan živimo mi, v Hiši otrok.

Klikni spodaj in uživaj

POSEBNI DNEVI v tednu ali OBOGATITVENE DEJAVNOSTI

Poleg vsakdanje rutine, imajo otroci starejše skupine (3-6) tudi posebne dneve, ko imajo 

na tedenskem urniku tudi:

– TELOVADBO

– tedenski DALJŠI SPREHOD

– delo na KMETIJI MONTESSORI

 

Glede na interes in možnosti organiziramo tudi DODATNE DEJAVNOSTI

Tudi te skrbno uvrstimo v tedenski urnik in se potrudimo, da so vključene v čas, ki je otroku namenjen za bivanje v vrtcu. Tako, je popoldan družina lahko brez večjih dodatnih obveznosti in se laže posveti družinskemu življenju.

 

– WILLAMSOVE GLASBENE URICE (dodatna ponudba, doplačljiva)

– KATEHEZA DOBREGA PASTIRJA (je del programa, zato tudi v ceni programa,  vendar po izbiri strašev)

– PLESNE URICE (dodatna ponudba, doplačljiva)

 

OSTALE RAZŠIRJENE in OBOGATITVENE DEJAVNOSTI 

Organiziramo jih glede na priložnosti in se sproti prilagajamo in premišljeno vključujemo v našo rutino.

  • ANGLEŠČINA  z naravno govorko angleščine je naš vsakdan
  • DELO V KUHINJI (npr. kuhanje marmelade, priprava zelišč…)
  • SKRB za ROŽE in VRT (sajenje, obrezovanje, grabljenje…)
  • SKRB ZA ŽIVALI

  • PRAZNOVANJA rojstnih dni otrok 
  • PRAZNOVANJA praznikov
  • OBISK KNJIŽNICE in izmenjava knjig
  • KULTURNE DEJAVNOSTI – izbiramo in izkoristimo ponudbo, ki je v kraju. Vsaj 1x letno (ponavadi večkrat) gremo v Ljubljano v galerijo, muzej, gledališče…
  • ŠPORTNE DEJAVNOSTI – povezujemo se z vrtci v kraju in se udeležimo aktivnosti, ki jih za vrtce organizira kraj. Sicer pa gremo na drsanje, tek na smučeh, rolanje, kros…